28. maj 2021

Vær med til at sikre Vejle midtby mod oversvømmelser

Prognoserne peger på, at vi i fremtiden kan forvente endnu mere ekstremt vejr end i dag. Konsekvenserne af det kan betyde, at vandstanden i Vejle Fjord stiger og dermed også øger risikoen for oversvømmelse ved stormflod. Hvordan sikrer vi Vejle midtby bedst muligt imod fremtidens trusler? Det vil vi gerne høre din mening om tirsdag 1. juni kl. 19-21.

Vejle fra luften.jpg

Vejle Kommunes byråd godkendte på årets første møde et forslag til en risikostyringsplan 2021-2027, der giver bud på, hvordan vi i de kommende år bedst muligt forebygger oversvømmelser i Vejle midtby.

Planen blev efterfølgende sendt i høring frem til 30. juli, hvor alle borgere har mulighed for at afgive deres høringssvar.

Tirsdag 1. juni kl. 19-21 følger vi op med et borgermøde i Spinderihallerne i Vejle, hvor du kan høre mere om planen og give din mening til kende og stille spørgsmål, så vi sammen kan beskytte midtbyen og skabe et godt liv med vandet.

Dialog skal finde bedste løsninger

- Vejle midtby er udfordret, når vejret opfører sig ekstremt. Derfor har Kystdirektoratet udpeget Vejle som en af de 14 byer, der er i størst risiko for oversvømmelse. Vi er allerede godt i gang med tiltag, der skal gøre midtbyen mere sikker. Men vi vil også rigtigt gerne i dialog mellem vi politikkere, borgerne og virksomhederne, så vi sammen kan finde de bedste løsninger for Vejle by, siger Karl Erik Lund, formand for Natur- og Miljøudvalget.

Inden debatten bliver sluppet fri, vil Lisbet Wolters, stadsarkitekt og klimachef i Vejle Kommune, præsentere forslagene i risikostyringsplanen og idéforslagene til en stormflodsbeskyttelse, som er resultatet af den idékonkurrence, Kanten, der løb sidste år.

Læs mere om Risikostyringsplanen 2021-2027.

Husk coronapas

I den indlagte kaffepause på mødet er det desuden muligt at se udstillingen af idéforslagene eller gå med på en guidet tur, der har fokus på Vejles klimatilpasningsprojekter.

Alle er velkomne til borgermødet. Dog sætter corona-retningslinjerne en grænse på 50 personer. Derfor anbefaler vi, at du tilmelder dig mødet på www.vejle.dk/risikostyringsplan. Her kan du også finde selve risikostyringsplanen. Husk et gyldigt coronapas til mødet.

Karl Erik Lund, formand for Natur- og Miljøudvalget, tlf. 20 61 54 80

Lisbet Wolters, stadsarkitekt og klimachef i Vejle Kommune, liwol@vejle.dk , tlf. 20 22 94 68