Har du opdateret dit BBR?

Danmark skal være uafhængig af russisk gas, vi skal have konverteret varmekilde til billigere og mere klimavenlig fjernvarme eller varmepumpe, men for at nå i mål har vi brug for dine opdaterede oplysninger i BBR.

BBR.png

Folketinget blev før sommerferien enige om en energiaftale, der bl.a. betyder, at danske boliger fra 2035 ikke skal opvarmes med gas.

I aftalen skal alle kommuner sende brev ud til samtlige husejere med gas- og oliefyr med besked om, hvorvidt de kan få fjernvarme inden 2028, eller om de skal udskifte deres gasfyr med en varmepumpe. Brevet skal være sendt til alle borgere inden udgangen af 2022.

Vejle Kommune bruger oplysningerne i BBR, når vi sender brevet ud. Det er derfor vigtigt, at dine oplysninger står rigtigt i BBR, så vi får givet et korrekt svar til de rette borgere. Hvis dine oplysninger ikke er opdateret, vil du modtage et brev med forkerte oplysninger.

Korrekte oplysninger er dit ansvar

- Vi er i Vejle Kommune sammen med varmeforsyningsselskaberne godt i gang med at udrulle fjernvarme, så vi dels kan blive uafhængige af naturgas fra bl.a. Rusland og dels får skrottet de gamle oliefyr. Men hvis vi skal sikre, at vi får alle vores borgere med på den grønne omstilling, har vi brug for, at oplysningerne om bl.a. varmeforsyning i BBR-registret er opdateret, siger Søren Peschardt, formand for Klima-, Natur- og Miljøudvalget.

Vejle Kommune opfordrer derfor alle borgere til at tjekke deres oplysninger i BBR. Du har nemlig som husejer ansvaret for, at oplysningerne er korrekte.

Du finder oplysningerne på vores hjemmeside. Det er også her, du nemt kan ændre oplysningerne ved at benytte dit Nem ID.

Varmeplan på vej

I øjeblikket er Vejle Kommune og fjernvarmeselskaberne i fuld gang med at kortlægge de områder, der enten står lige over for at få omlagt til fjernvarme, eller som har potentiale til at blive omlagt på et senere tidspunkt.

Er dit område ikke iblandt, har du mulighed for at skifte naturgassen ud med alternative opvarmningsformer fx varmepumpe, som er et grønnere alternativ til naturgas.

Kommunerne skal også udarbejde en varmeplan i løbet af i år. Det arbejde er ligeledes i fuld gang, og planen forventes at blive sendt i høring i slutningen af november.

Søren Peschardt, formand for Klima-, Natur- & Miljøudvalget, tlf.: 24 42 58 87

Kristine Schou, afdelingsleder i Industri & Landbrug, tlf.: 21 83 25 35