5. november 2019

Nyt legat til erhvervsrettet efteruddannelse

Nu er der åbent for ansøgninger til et nystiftet legat, der skal hjælpe erhvervsuddannede i Vejle Kommune med at blive fagligt klogere.

Det nye legat kan kun søges af erhvervsuddannede med tilknytning til Vejle Kommune.

Har du afsluttet en erhvervsuddannelse inden for de seneste 2 år, og har du tilknytning til Vejle Kommune? Så er Arbejdsmarkedsudvalgets nye legat måske noget for dig.

Udvalget vil gerne bidrage til, at erhvervsuddannede, der vil være fagligt klogere, får mulighed for at dygtiggøre sig. Derfor uddeler man tre legater af 5000 kr. til netop det formål sidst i januar 2020. Det sker i forbindelse med et arrangement på Vejle Rådhus, hvor unge, der har afsluttet deres erhvervsuddannelse med udmærkelse, hædres.

Anja Daugaard (LA), som er formand for udvalget, håber, at pengene kan gøre en forskel for de tre modtagere. Men hun lægger ligeså meget vægt på det signal, man sender med det nye initiativ.

"Helt konkret vil vi gerne give en hjælpende hånd til tre engagerede mennesker, der brænder for at dygtiggøre sig på deres felt. Men herudover ser jeg også legatet som et led i vores gennemgående indsats for at skabe større positiv opmærksomhed omkring de erhvervsrettede uddannelser, og de mange spændende muligheder de kan tilbyde", fortæller Anja Daugaard.

Hun afslutter med at opfordre virksomheder, der har ansatte i målgruppen, til at sprede budskabet om det nye legat. Interesserede skal nemlig selv søge på Vejle Kommunes hjemmeside senest 13. december 2019 kl. 12.00.

Modtagerne skal bruge pengene på at videreuddanne sig, videreudvikle sig fagligt eller på anden måde dygtiggøre sig i forhold til den erhvervsuddannelse, de har taget. Legatet kan fx. bruges som tilskud til en rejse med fagligt indhold eller til et relevant uddannelsesforløb.

Fakta
- Legatmodtageren skal have afsluttet en erhvervsuddannelse inden for de seneste 2 år på ansøgningstidspunktet.
- Legatmodtageren skal have tilknytning til Vejle Kommune. Enten i form af bopæl i Vejle Kommune, eller ved at have været i lære på en offentlig eller privat virksomhed beliggende i Vejle Kommune.
- Legatansøgeren skal sandsynliggøre, hvordan legatet tænkes anvendt og hvordan tildelingen vil gøre hende/ham fagligt klogere.

Se mere om legatet og hvordan man søger på www.vejle.dk/aulegat.

Anja Daugaard (LA) - Formand for Vejle Kommunes Arbejdsmarkedsudvalg
Mail: anjda@vejle.dk