Quiet, please: International tennisturnering vender tilbage til Vejle

Der bliver igen i år udsigt til store publikumsoplevelser med toptennis, sportslige udviklingsmuligheder for lokale tennistalenter og ekstra turismeomsætning i Vejle.

Johanne Svendsen1.JPG

Sidste års vinder af turneringen var Johanne Svendsen fra Vejle Tennis Klub.

Vejle skal nemlig for andet år i træk være vært for verdensranglisteturneringen ITF World Tennis Tour den sidste uge i juli.

- Vi konstaterede ved selvsyn under sidste års turnering, at Vejle med sin placering i Trekantområdet giver nem adgang for udenlandske spillere og dommere, gode hotelfaciliteter og et passende tennisanlæg. Derfor er det meget positivt, at vi kan bygge videre på det gode samarbejde om ITF-turneringen i Vejle, som understøtter den fremragende udvikling, som dansk tennis er i med både medlemsvækst og talentfulde spillere, siger næstformand for Dansk Tennis Forbund, Thomas Kønigsfeldt.

Det er et partnerskab bestående af Vejle Tennis Klub, Trekantområdet Danmark, Vejle Kommune, EWII og Dansk Tennis Forbund, der har gjort det muligt igen at have en afdeling af ITF World Tennis Tour i Vejle.

- De store sportsoplevelser har en afgørende betydning for idræts- og foreningslivet i Vejle Kommune. For når eliteidrætten shiner, så smitter det af på breddeidrætten - og omvendt. Derfor er vi rigtig glade for, at vi igen i år får ITF World Tennis Tour til Vejle. Stor ros til Vejle Tennis Klub, som har knoklet for at få det til at lykkes, siger Dan Arnløv Jørgensen, formand for Kultur- og Idrætsudvalget i Vejle Kommune.

Stolthed over lokal vinder i 2021

Formand for Vejle Tennis Klub, Tine Walldén Jespersen er stolt af, at Vejle igen skal byde velkommen til i omegnen af 128 tennisspillere fra hele verden.

- I Vejle Tennis Klub gik vi ind i det her projekt med en ambition om at gøre en forskel for tennissporten i Danmark - ikke mindst i Vestdanmark. Det gjorde vi, og det vil vi fortsætte med. Vi havde en god oplevelse med at afholde turneringen og nød virkelig at se tennis af høj kvalitet på banerne, og ikke mindst at se vores egen Johanne Svendsen vinde turneringen. Derfor ser vi også meget frem til at kunne præsentere en god turnering igen i år til glæde for spillere, tilskuere og medlemmer, siger Tine Walldén Jespersen.

Ekstra turismeomsætning på 700.000 kr.

Den samlede præmiesum i turneringen er på to gange 15.000 dollars, svarende til 210.000 kroner.

Præmiesummen og muligheden for at optjene verdensranglistepoint er med til at tiltrække toptennisspillere fra hele verden. Og netop turneringens internationale appel gjorde også eventet til en lækkerbisken at få til Trekantområdet.

En optælling foretaget af Trekantområdet Danmark viste således, at turneringen sidste sommer genererede 400 hotelovernatninger og en estimeret turismeomsætning på 700.000 kroner.

- Vejles tennisværtskab er en god case på, hvordan sportsbegivenheder i Trekantområdet kan skabe værdi bredt set. Både ved at generere besøgsøkonomiske effekter, understøtte klubudvikling og ved at give lokale talenter med potentiale for at bryde igennem internationalt, en ofte meget afgørende hjemmebanefordel. Samtidig viser det endnu en gang, at Trekantområdet er i stand til at tilbyde en samlet event-pakke, der er attraktiv for internationale rettighedshavere, i dette tilfælde ITF, det internationale tennisforbund. Det bygger vi selvfølgelig videre på i vores fortsatte arbejde med at tiltrække events til Trekantområdets kommuner, siger sport event manager i Trekantområdet Danmark, Thomas Kastrup.

FAKTA: ITF World Tennis Tour i Danmark 2022

Datoer: 25.-31. juli (Vejle)

Sted: Vejle Tennis Klub

Underlag: Grus

Præmiesum: $15.000 for damer og for herrer

Deltagere i hovedturneringen: 32 spillere i single (heraf 8 spillere fra kvalifikationen og 4 wild cards)

Deltagere i kvalifikationen: 32 spillere (heraf 5 wild cards)

Deltagere i double: 16 par (heraf 3 wild cards)

Vejle Kommunes Kultur- og Idrætsudvalg har bevilget 240.000 kr. til ITF World Tennis Tour, hvoraf 100.000 kr. er afsat til turneringsafvikling og 140.000 kr. til forbedring og vedligehold af banerne.

Thomas Kønigsfeldt, næstformand i Dansk Tennis Forbund, tlf. 26 80 10 08

Tine Walldén Jespersen, formand i Vejle Tennis Klub, tlf. 51 99 90 05

Dan Arnløv Jørgensen, formand for Kultur- og Idrætsudvalget i Vejle Kommune, tlf. 25 47 35 35

Thomas Kastrup, Sport Event Manager i Trekantområdet Danmark, tlf. 21 78 67 57