11. december 2017

En kampagne viser, at vi bliver bedre tilpas af at cykle

I 2017 har Vejle Kommune, Cyklistforbundet og cykelhandlerne i Vejle gennemført en kampagne for at få flere op på cyklen. Det blev på flere måder en succes. Bl.a. vurderer 68% af deltagerne, at de fik det bedre af at cykle. På baggrund af de gode resultater gentages projektet i 2018

Det giver bedre velvære at cykle til arbejde end at køre i bil. I hvert fald hvis man spørger langt de fleste af deltagerne i et stort el-cykelprojekt, som Grønt Forum i Vejle Kommune, Cyklistforbundet i Vejle og cykelhandlerne i Vejle gennemførte over seks måneder i 2017.

Bilister med et transportbehov på mindst 5 km. om dagen fik lov til at låne en el-cykel i en måned. I alt deltog 60 personer, hvoraf 77% ellers dagligt ville køre i bil på arbejde.

68% af alle deltagerne svarer i en evaluering, at de føler sig bedre eller meget bedre tilpas ved at cykle på arbejde i stedet for at køre i bil. Og 71% er blevet mere positivt indstillet over for el-cykler. Mange er endda så positive, at de selv købte en el-cykel efter prøveperioden eller har planer om at købe en til foråret.

Projektleder Britta Edelberg fra Grønt Forum har været tovholder for den arbejdsgruppe, der har gennemført projektet. Arbejdsgruppen består af aktive i Grønt Forum og Cyklistforbundet. Britta Edelberg er glad for projektets resultater:

- El-cykel-kampagnen har været så tilfredsstillende at være med i, og resultaterne er så gode, at vi i arbejdsgruppen har besluttet at gentage kampagnen i 2018 og om muligt udvide indsatsen for at få flere over på cyklen. Og der er brug for flere aktive til at planlægge og gennemføre projektet. Alle interesserede kan være med, forklarer Britta Edelberg.

Tak for lån
En af deltagerne i dette års projekt er Vivi Treulle fra Børkop. Hun takker for lån af el-cyklen:

- Det har været skønt at cykle med fuldt drøn op ad bakkerne i modvind. Det har styrket min kondition og mit humør, så jeg nu oftere tager den almindelige cykel. Det ville dog være en endnu bedre oplevelse at cykle på vejene til byen og i byen, hvis jeg kunne finde en bred vej uden tung trafik, påpeger Vivi Treulle.

Cykelhandlerne i Vejle er også glade for et veludført el-cykel-projekt og glæder sig til et nyt:

- Jeg tror, jeg taler på alle cykelhandlernes vegne, når jeg siger, at det har været et givtigt samarbejde, som har sat øget fokus på el-cykler både blandt borgere og politikere. Det har vi kunnet mærke via øget efterspørgsel. Så vi er med på en ny runde i 2018, lover Rasmus Juul Hansen, medindehaver af Vinding Cykelcenter.

Flere byrådspolitikere var også med til at afprøve cyklistlivets glæder og udfordringer. De gæstede projektet ved at prøve en el-cykel i en uge. En af dem var formand for Natur- og Miljøudvalget Søren Peschardt:

- Projektet viser, at når borgere, erhvervsliv og kommunen lægger ressourcerne sammen, kan vi opnå gode resultater. Jeg havde selv en krævende uge på el-cykel mellem Venborg og Vejle. Jeg blev klar over, at 15 km til og fra arbejde vil være overkommeligt og en god oplevelse for mange. Det gavner sundheden, og cyklen kan konkurrere med bilen i hastighed på ture op til 12-15 km, når man tager tiden til parkering med i betragtning. Samtidig bruger cyklen næsten ingen strøm. Som en ekstra gevinst er det jo op til en selv, hvor meget motion man vil opnå. Man kan sætte farten op - eller slå strømmen fra.

Udvalgte resultater af el-cykelevalueringen

·         Blandt deltagerne kører 77% normalt i bil til og fra arbejde

·         El-cyklen blev brugt til det hele - både arbejde og fritid

·         71% af deltagerne er blevet mere positivt indstillet over for el-cykler

·         68% følte sig lidt eller meget bedre tilpas i den måned, de cyklede på el-cyklen

·         26% vil købe en el-cykel efter prøveperioden

·         68% vil måske købe en el-cykel

·         38% siger, at cyklen erstatter 50-75% af de daglige bilture

·         48 % siger, at den største barriere for at tage cyklen til hverdag er vind og vejr, mens kun 17 % synes, det er afstand og bakker

Se hele evalueringen på Grønt Forums side på vejle.dk.

Vær med i arbejdsgruppen
Den arbejdsgruppe, der gennemfører el-cykelkampagnen i 2018, består af repræsentanter for Grønt Forum og Cyklistforbundet i Vejle. Men der er plads til alle interesserede. Arbejdsgruppen mødes første gang torsdag 1. februar kl. 17 i teknisk forvaltning på Kirketorvet i Vejle. Man skal tilmelde sig til tovholder Britta Edelberg på e-mail: bried@vejle.dk eller tlf.: 29 12 52 34.

Grønt Forum
Grønt Forum er et netværk for borgere og foreninger med interesse for natur og miljø. Det er gratis at være med. Sekretariatet ligger i Teknik & Miljø i Vejle Kommune i afdelingen Projektudvikling.

Fotoet viser Vivi Treulle på el-cyklen. Foto: Vejle Kommune

1. viceborgmester og formand for Natur- og Miljøudvalget Søren Peschardt,