7. maj 2020

Idrætsklubber vil fremme parasporten i Vejle

BK Wedala, Vejle Svømmeklub og Vejle IF har torsdag den 7. maj indgået en samarbejdsaftale med Parasportsrådet i Vejle Kommune om at fremme og inkludere parasporten i almenidrætten.

Samarbejdsaftalen med Parasportsrådet er underskrevet og fra den 7. maj kan BK Wedala, Vejle Svømmeklub og Vejle IF kickstarte arbejdet med at skabe flere idrætstilbud til borgere med et handicap i Vejle Kommune.

- Samarbejdsaftalen er endnu et eksempel på, at klubberne virkelig ønsker at inkludere parasporten i almenidrætten. Vi er meget taknemmelige for klubbernes positive reaktion og lyst til at understøtte Vejle Kommunes vision om at være Parasportens Hovedstad, siger Tage Schmidt, formand for Parasportsrådet i Vejle Kommune.

Med samarbejdsaftalen vil BK Wedala, Vejle Svømmeklub og Vejle IF blive inddraget som sparringspartnere med henblik på at udvikle breddeidrætten for borgere med et handicap i Vejle Kommune.

Klubberne modtager desuden et tilskud på 10.000 kr. af Parasportsrådet i 2020 til at klubudvikle med fokus på parasporten. Herudover har de mulighed for at søge midler fra Parasportspuljen, der i 2020 er på i alt 160.000 kr.

Klubberne tager kæmpe medansvar

BK Wedala, Vejle Svømmeklub og Vejle IF forpligter sig med samarbejdsaftalen til at arbejde målrettet med bl.a. at igangsætte nye parasportstilbud og på den måde udvide klubbernes aktiviteter samt at hverve flere medlemmer til klubbernes parasportstilbud.

- Klubberne tager et kæmpe medansvar for at sikre større inklusion i foreningslivet og jeg er sikker på, at vi i den kommende tid vil se mange flere klubber, der begynder at arbejde med parasport som en naturlig del af klubudviklingen. Med samarbejdsaftalen har vi som kommune mulighed for at give klubberne et økonomisk skub, så de får lettere ved at føre idéerne ud i livet, siger Dan Arnløv Jørgensen, formand for Kultur- og Idrætsudvalget i Vejle Kommune.

Vejle IF længe haft et stort fokus på parasporten og træner flere store paraatleter, bl.a. Daniel Wagner.

Tage Schmidt, tlf. 40 57 45 54
Dan Arnløv Jørgensen, tlf. 25 47 35 35