Vejles grønne fyrtårn slår dørene op

Lørdag den 25. februar 2023 indvier vi officielt Ressourcecenter Vejle (RCV), og allerede dagen efter står RCV klar til at tage imod alle Vejle Kommunes borgere. RCV er stadig en genbrugsstation, men tager skridtet videre og sikrer, at vi kan give vores ting videre, få inspiration til øget genbrug og genanvendelse og i det hele taget blive klogere på, hvordan vi forvandler skrot til godt.

Visualisering_A.jpg

Der er gået cirka halvandet år, fra vi tog første spadestik på Voervej 12 den 11. juni 2021, til vi lørdag den 25. februar 2023 kl. 11-15 kan indvie RCV, og dagen efter åbner for alle i Vejle Kommune.

RCV vil altså fra søndag den 26. februar 2023 fuldt ud erstatte genbrugspladsen, administrationen og produktionen på Vestre Engvej 70.

Vi skal derfor fremover køre mod Voervej 12, hvor vi kan komme af med alt, hvad vi har været vant til. Men nu får vi endnu bedre mulighed for også at give brugte ting videre. Samtidig kan vi snuppe de genbrugsfund, vi lige står og mangler derhjemme, med os hjem i bilen, bussen eller på cyklen.

Visioner, mod og udsyn

-          For godt og vel 30 år siden tog Vejle Kommune et afgørende og ambitiøst skridt på affaldsområdet, da vi som én af de første kommuner begyndte at sortere affald i grønne og sorte poser. Vi har hårdnakket holdt ved lige siden og løbende udviklet på området, bl.a. ved øget sortering og ved at insistere på at være helt fremme i feltet. Vi har været fælles om de politiske visioner, haft mod og udsyn, og kan derfor også med stolthed åbne RCV, som er meget mere end en genbrugsplads, siger borgmester Jens Ejner Christensen og fortsætter:

-          Lørdag den 25. februar indvier vi Vejle Kommunes store grønne fyrtårn, som samtidig markerer et skifte fra mindre udsmidning og forbrug til øget genbrug og genanvendelse. Vi skal se mulighederne i bl.a. brugte møbler og byggematerialer. Det er ikke kun godt for klimaet og økonomien. Det giver os også nye muligheder til vores by, hvor både borgere og virksomheder kan bidrage til en grønnere og mere resilient fremtid.

RCV skal håndtere cirka 100.000-120.000 tons ressourcer om året og kan dermed også betragtes som et større logistikcenter.

Desuden bliver RCV Danmarks første containerfrie genbrugsplads, hvor ressourcerne kommer under tag. Det skal sikre, at vi passer på ressourcerne til det videre cirkulære liv og samtidig optimeres arbejdsprocesserne i forhold til håndtering af affald.

Formidling af læring og inspiration
Et langt større fokus på genbrug og genanvendelse, som sorteringen netop bidrager til, er et væsentligt skridt på vejen mod at opnå både kommunens og regeringens målsætning om, at Danmark skal reducere sit CO2-udslip med 70 procent inden 2030.

Med RCV håber vi, at vi kan formidle, at vejen dertil kan gå ad flere veje, som alle kan være en del af. Og for skoleeleverne i Vejle Kommune skal formidlingen være inspirerende og samtidig lærende.

De kan se frem til udflugter til RCV, der sammen med Økolariet vil tilbyde skoleklasser spændende læringsforløb om bæredygtighed, og hvorfor affald rent faktisk er ressourcer, der kan indgå cirkulært.

Formand for Klima-, Natur- og Miljøudvalget i Vejle Kommune, Søren Peschardt, fortæller, at det skal sikre, at fremtidens borgere tænker cirkulært og bæredygtigt allerede fra barnsben. Han uddyber:

-          Skal vi nå målsætningen om 70 procent mindre CO2-udslip, og det skal vi, er vi nødt til at dele viden og lære at tænke på en ny, grøn måde. Derfor handler RCV ikke kun om genanvendelse. Det handler også om at skabe et sted, hvor alle borgere, skoleklasser, erhverv og foreninger i fællesskab kan blive klogere på klima, grøn omstilling og bæredygtigt forbrug. Samtidig er RCV tiltænkt som et sted og en platform for udvikling af samarbejder med fokus på cirkulær økonomi.

At RCV også er et lærings- og formidlingscenter er tydeligt at se i byggeriets arkitektur.

-          En læringsbro følger hele bygningen, og borgerne har mulighed for at træde ind på forskellige platforme og få et indblik i selve produktionen og maskinrummet. Herudover har vi et udstillingslokale med lærings- og inspirationsperspektivet som afsæt samt et laboratorie, hvor borgerne kan blive inspirereret til mere genbrug eller til at deltage i forskellige workshops eller læringsforløb.

Til indvielsen lørdag den 25. februar 2023 vil der være en officiel åbning med taler og musik kl. 11-12.

Fra kl. 12-15 vil der være rig mulighed for at få inspiration blandt andet ved at deltage i foredrag, være med til at affaldssortere, få en guidet rundtur på centret og se de nye, grønne indsamlingsbiler.

Alle er velkomne. Det er dog først fra søndag, at borgerne kan aflevere ressourcer på RCV.

Faktaboks

Byggeriet af RCV begyndte i juni 2021 og er opført med bæredygtighed som grundprincip og er fortrinsvist lavet af cirkulære byggematerialer efter koncept-design for adskillelse. Det betyder, at det  kan skilles ad og bygges et andet sted, å byggeriet er fleksibelt og kan tilpasses fremtidens behov.

• Administrationsbygningen er DGNB-guldcertificeret med hjerte.
  • 150 kvadratmeter solceller leverer strøm til administrationen.
  • Der er ca. 16.000 kvadratmeter grønt sedumtag.
  • Regnvand opsamles, som besøgende kan anvende til trailervask.
  • RCV vurderes årligt at have potentiale til besøg af 275.000-400.000 personbiler og opført med henblik på at kunne håndtere den forventede vækst i Vejle Kommune.
  • Vi anvender primært eldrevne maskiner i produktionen til at håndtere de mange tusinde tons ressourcer.
  • Ud over RCV vil de tre genbrugspladser i Give, Børkop og fortsat være i brug. Alle genbrugspladser er gennem de seneste år renoveret og moderniseret.
  • Med flytningen fra Vestre Engvej 70 gør vi plads til udviklingen af Vejles resiliente bydel, Ny Rosborg.
  • Læs mere om RCV på www.vejle.dk/borger/mit-liv/affald-og-genbrug/ressourcecenter-vejle-rcv/dit-nye-ressourcecenter/spoergsmaal-og-svar-om-ressourcecenter-vejle/

Jens Ejner Christensen, Borgmester i Vejle Kommune, tlf. 20 16 32 14

Søren Peschardt, Formand for Klima-, Natur- og Miljøudvalget i Vejle Kommune, tlf. 24 42 58 87