Vinderne af Vejle-prisen og Borgernes Arkitekturpris er nu fundet

Årets Vejle-prisen 2020 gik til to bygninger - nemlig erhvervsdomicilet på Tabletvej 1 i Vejle og en privatvilla på Sdr. Villavej 29a i Vejle. Tabletvej 1 i Vejle vinder desuden Borgernes Arkitekturpris 2020. Alle vinderne fik overrakt priserne på Arkitekturens Dag mandag den 4. oktober.

Vejle-Prisen 2020 - Tabletvej 1.jpg

Erhvervsdomicilet på Tabletvej 1 i Vejle vandt både Vejle-Prisen 2020 og Borgernes Arkitekturpris.

Vejle-Prisen 2020 - Sdr. Villavej.jpg

Villaen på Sdr. Villavej 29a i Vejle vandt også Vejle-Prisen 2020.

Bagger-Sørensen & Co.'s velproportionerede og smukke erhvervsdomicil på Tabletvej 1 i Vejle er en helstøbt bebyggelse, hvor der er blevet taget arkitektonisk stilling til alle detaljer, der strækker sig fra den smukke anlagte vej med cortenstålslamper til den runde parkeringsplads med planter i midten. Den smukke bygning er flot placeret i landskabet, hvor kantinens terrasse svæver ud over den kunstigt anlagte sø. Selve bygningen er sammensat af tre lette bygningskroppe, der er bundet sammen af den gennemgående teglstensmur, som indrammer indgangspartiet. Taget og de store tagudhæng svæver let og elegant hen over glasvæggene.

222 stemmer på Tabletvej 1

Borgerne kunne stemme på deres favorit til Borgernes Arkitekturpris enten via Vejle Kommunes hjemmeside, Instragram eller Facebook, hvor de med 222 stemmer pegede på Tabletvej 1.

Arkitekten er RAVNS Arkitektur, der i samarbejde med bygherren Bagger-Sørensen & CO. A/S står bag den smukke og veludførte bygning. Tabletvej 1 løb både med Borgernes Arkitekturpris og Vejle-prisen. Erhvervsdomicilet er dog ikke ene om at blive belønnet med Vejle-prisen. Prisen uddeles nemlig også til en villa, der særligt har skilt sig ud blandt de ni kandidater i år.

Villaen tilbage til den originale stil

Villaen på Sdr. Villavej 29a i Vejle er blevet bragt tilbage til den originale stil, med småsprossede og hvidmalede vinduer i en renovering, der er udført med nænsom hånd. Et orangeri er blevet tilført villaens bagside, hvor temaet med de småprossede vinduer og de flotte kobberstålbænke, der er udført som husets oprindelige sålbænke, fortsætter. Etableringen af nye gangarealer i beton og terrasser rundt om huset giver en smuk sammenhæng mellem huset og udearealerne. Et flot træskur med lodrette sortmalede brædder og græs på taget er et nyt element tilføjet villaen. Artikten bag villaen er Rasmusrasmus Aps og bygherren er Gitte og Michael Utoft.

Fakta

• Vejle-prisen er en del af Vejle Kommunes arkitekturpolitik og er blevet uddelt siden 1972. Prisen er skabt, fordi Vejle Kommune ønsker at sætte fokus på arkitektonisk kvalitet i nybyggeri, i byrum, parker og pladser, samt i restaurering af gamle bygninger.
  • Afstemning om Borgernes Arkitekturpris foregår en gang om året i september måned, hvor borgerne kan stemme på de nominerede projekter via Vejle Kommunes Facebook, Instagram og hjemmeside.
  • Teknik & Miljø nedsætter en intern Vejle-Pris-gruppe, som sammen med en fagdommer udpeget af Arkitektforeningen udvælger bygninger og anlæg, der er taget i brug året før, præmieringerne finder sted.
  • Det er byrådet, der på baggrund af Teknisk Udvalgs anbefaling tager den endelige beslutning om, hvem der skal præmieres.
  • I år var der nomineret i alt ni projekter til Vejle-prisen. De to vindere belønnes med et diplom til både bygherre og arkitekt.

Tabletvej 1 i Vejle:

Arkitekt: RAVN Arkitektur, Søren Ravn, sr@ravnarkitektur.dk, tlf.: 75 83 40 77.

Bygherre: Bagger-Sørensen & CO A/S

Villaen på Sdr. Villavej 29a i Vejle:

Arkitekt: Rasmusrasmus Aps

Bygherre: Gitte og Michael Utoft, tlf.: 28 19 49 90