De nominerede til Vejles frivilligpriser 2021 er....

Hen over sommeren kunne man indstille lokale ildsjæle til "Frivilligprisen 2021" som et skulderklap til det frivillige, sociale arbejde på henholdsvis Seniorområdet og Voksenområdet. De nominerede er nu fundet. De endelige vindere findes 24. september til den årlige frivilligfest.

DSC_0007-1600px.jpg

Sidste års prisvindere: Edith Dall-Hansen (Knud Møller fra Frivilligrådet modtog prisen på vegne af Edith Dall-Hansen) og Susanne Clausen. På billedet ses også seniorudvalgsformand Kenneth Fredslund Petersen og voksenudvalgsformand Gitte Frederiksen.

Det er en arbejdsgruppe fra Frivilligrådet i Vejle Kommune, som har gennemgået prisindstillingerne. På den baggrund har de nomineret seks frivillige fra henholdsvis Seniorområdet og Voksenområdet:

De nominerede er...
Fra Seniorområdet er Betty Rosenlund, Hanne Højrup og Frede Knudsen nomineret.

Betty Rosenlund har i snart 20 år været medlem af Egtvedgruppen "Ældre hjælper Ældre", hvor hun har udført et stort stykke arbejde med at skaffe frivillige som besøgs- og indkøbsvenner, ligesom hun har være med til at oprette stolegymnastikhold og selv været instruktør på holdene i Jerlev og Ødsted.

Hanne Højrup nomineres først og fremmest for sin indsats som formand for Riis Friplejehjems støtteforenings bestyrelse, hvor hun har været primus motor bag mange ansøgninger om midler til gavn for beboerne og deres trivsel. Hun er også aktiv i andre foreninger, bl.a. Klub 92 og den lokale læsekreds, ligesom hun tidligere har siddet i menighedsrådet.

Frede Knudsen har været ildsjæl i Sofiegårdens Venner i 21 år - både som formand, næstformand og kasserer. Han har desuden skaffet penge fra fonde og puljer, som er brugt til rejser og oplevelser for ensomme pensionister og plejehjemsbeboere. Senest arrangerede han en bustur for at give sine medborgere en oplevelse i coronatiden.

Fra Voksenområdet er Tom Lehn Nielsen, Jørgen Breidahl og Kirsten Dalager nomineret.

Tom Lehn Nielsen er en frivillig bulldozer. Når han har sat sig noget for, skal det nok lykkes. Han har taget Sundhedsagentuddannelsen, hvor han som mentor sammen med en anden yngre mand fik idéen til Mandecaféen i Løget, hvor mænd mødes til kaffe, spil og ture ud af huset. Han har i den forbindelse lavet et stort stykke arbejde med at søge fonde, finde bestyrelsesmedlemmer, frivillige mv. og planlægge ture.

Jørgen Breidahl nomineres for sit engagement og socialfaglige arbejde i den sociale cafe "Cafe Parasollen". Han har i 6 år været frivillig økonomi- og gældsrådgiver for cafeens brugere, og han står altid til rådighed for akut rådgivning. Derudover skriver han jævnligt kronikker om det sociale områdes udfordringer og dilemmaer.

Kristen Dalager har i mange år vedholdende udført frivilligt arbejde i både Red Barnet, Gigtforeningen, Vejle Krisecenter, Bedre Psykiatri og som frivillig mentor i det tværkulturelle kvindenetværk Wi-can. Aktuelt mødes hun med en gruppe af syriske piger mellem 16 og 19 år for at tale om uddannelse, livet i Danmark og udfordringer.

Kåring til frivilligfesten i Bygningen
Vinderne bliver udpeget af formanden for Voksenudvalget, Gitte Frederiksen, og formanden for Seniorudvalget, Kenneth Fredslund Petersen, til Frivilligfesten 24. september i Vejle. Ud over æren får de to prisvindere også hver et gavekort på 5.000 kr.

- Til den årlige frivilligfest hyldes de mange frivillige i Vejle, der gør en stor indsats og brænder for frivilligheden. Hvis den skal blomstre, kræver det ildsjæle med hjerter, der banker for frivilligheden. Det er også dem, der skaber de særlige oplevelser. Derfor er det vigtigt, at vi fejrer dem og frivilligheden, siger Gitte Frederiksen.

- Det har de i den grad fortjent, supplerer Kenneth Fredslund Petersen, der ser frem til, at det efter et år med corona og restriktioner igen er muligt at samle cirka 200 frivillige til en festlig dag i Bygningen.

- Gitte Frederiksen, formand for Voksenudvalget, tlf. 24 42 86 95.
- Kenneth Fredslund Petersen, formand for Seniorudvalget, tlf. 28 72 62 39.