11. maj 2018

Vejle Kommunes borgere skal bevæge sig for livet

Danmarks to største idrætsorganisationer, DGI og DIF, har en fælles vision. 75 procent af danskerne skal i 2025 dyrke idræt, og 50 procent af befolkningen skal dyrke idræt i en forening. Et enigt byråd i Vejle Kommune sendte i marts en ansøgning afsted om at blive såkaldt visionskommune i forbindelse med visionen "Bevæg dig for livet". Ansøgningen er nu godkendt af DGI Sydøstjyllands landsdelsbestyrelse, og snart skal arbejdshandskerne tages på. Idrætten skal styrkes, og kommunens borgerne skal bevæge sig mere.

Idrættens og foreningernes aktører i Vejle Kommune har vist stort interesse for DGI og DIF´s fælles visionssatsning "Bevæg dig for livet". Det hele startede i Folkeoplysningsudvalget, men interessen bredte sig hurtigt til både Vejle Idrætsråd og et samlet byråd. Der er nemlig et stort ønske om at styrke idrætten og fremme bevægelsen i kommunen.

Dan Arnløv Jørgensen, som er formand for Kultur- og Idrætsudvalget, har tidligere udtalt, at det har været afgørende, at foreningslivet bakker op. Ifølge ham vil kommunen støtte og hjælpe foreningerne, hvis resultatet af indsatsen bliver, at mange flere borgere melder sig ind.

"Det kan blive en udfordring for foreningerne, hvis der kommer mange nye medlemmer, der ikke har tidligere erfaring med at være en del af det fællesskab, som en forening er. Det er en vigtig del af dette projekt, at vi arbejder på tværs, og at det bliver en fælles indsats at få vores borgere til at bevæge sig mere", siger Dan Arnløv Jørgensen.

Dét at lave en samlet indsats har også været afgørende for Dan Skjerning, der er bestyrelsesformand for DGI Sydøstjylland. Han er utrolig glad for, at Vejle nu bliver visionskommune og ser frem til det arbejde, der skal tages hul på.

"Der har gennem hele processen været positive tilkendegivelser, og alle aktører har været klar på at kaste sig ud i projektet. Jeg er sikker på, at både foreningerne og kommunen kan få noget ud af den samlede indsats", udtaler Dan Skjerning.

Udvælgesen af Vejle Kommune som visionskommune betyder, at der laves en femårig aftale med DGI og DIF, hvor kommunen forpligter sig på at arbejde for, at flest mulige borgere bliver fysisk aktive, og at flere melder sig ind i idrætsforeningerne. DIF og DGI bidrager med en pengepose i perioden, mens Vejle Kommune også skal bidrage økonomisk.

Nu skal parterne finde ud af, hvilke konkrete målgrupper og indsatser, der skal sættes i spil. I ansøgningen blev der lagt op til et bredt samarbejde - lige fra endnu bedre og fleksible rammer for at dyrke idræt i naturen til det at skabe bedre kobling mellem det kommunale sundhedsområde og foreningerne, hvis det skal lykkes at få fat i nogle af de borgere, som ellers ikke er fysisk aktive i dag.

DGI Sydøstjyllands landsdelsbestyrelse har ønsket, at både Horsens, Kolding og Vejle blev visionskommuner, og visionsgruppen med repræsentanter fra DIF og DGI's øverste ledelser har nu godkendt, at DGI Sydøstjylland selv finansierer to kommuner med DGI-midler og igangsætter processen løbende med de tre kommuner inden udgangen af 2018. Af praktiske årsager startes kommunerne op i følgende rækkefølge: Kolding, Horsens og Vejle. Kommunerne er ligestillede visionskommuner. Ultimo 2018 vil DGI Sydøstjylland være klar til at igangsætte processen frem mod en visionsaftale for Vejle kommune.

Faktaboks:

"Bevæg dig for livet" er en fælles vision mellem Danmarks to største idrætsorganisationer DGI og DIF. Visionen handler om, at 75% af befolkningen skal være aktive i 2025 - og 50% i en forening. Visionen er støttet af TrygFonden og Nordea-fonden og involverer en række indsatser på forskellige områder. Som en del af indsatsen udvælges i alt 15 kommuner, som indgår i partnerskab om at brede visionen ud. Læs mere om visionen på: www.bevaegdigforlivet.dk/

Formand for Folkeoplysningsudvalget: Poul Erik Møller, 22146189, pemibm@turbopost.dk
Formand for Kultur- og Idrætsudvalget: Dan Arnløv Jørgensen, 25473535, daajo@vejle.dk
Bestyrelsesformand for DGI Sydøstjylland: Dan Skjerning, 40439565, daskj@vejle.dk