9. oktober 2019

Efterårshygge i Økolariet

Efterår er hygge. Det er tid til at nyde naturens smukke, gyldne farver og kaste sig over aktiviteter indenfor. I Økolariet kan man lave sin egen lanterne, deltage i efterårsquizzen, tegnekonkurrencen og slippe fantasien løs på de nye legetæpper i Legoværkstedet.

Et par piger hygger sig i Økolariets skovudstilling.

Naturens gyldne farvepragt er rykket helt ind i Økolariet i efterårsferien. Foyeren og værkstederne er dekoreret i efterårets farver, og i quizzen skal gæsterne på jagt i alle udstillingerne efter store blade med spørgsmål, hvor man bliver klogere på, hvordan dyrene kommer gennem den kolde årstid.

I det kreative værksted kan gæsterne "upcycle" glas ved at lave dem til smukke efterårslanterner, der kan lyse op i mørket. Økolariet har samlet syltetøjsglas og rengjort dem, så gæsterne kan dekorere dem med farvet papir og sætte et lys i. For at se, hvor smukt de lyser, er der lavet et lille mørkt rum, hvor man kan teste lanternerne. Det koster 30 kr. for en lanterne inklusiv lys og 50 kr. for to.

Loungestemning

- Vi ved, at Legoværkstedet er blevet en tradition for rigtig mange af vores gæster, der ofte spørger efter det. Nu skal man passe på med at pille ved traditioner, men vi har vovet at forny værkstedet og omdannet det til en "Legolounge". Som noget helt nyt kan børn og andre kreative sjæle bygge løs på store runde tæpper med fantasifulde verdener som baggrund. Vi har også gjort rummet hyggeligt og behageligt med sækkestole, fortæller Pernille Kjølholt, projektleder og kreativ hjerne i Økolariet.

I Verdensrummet er der fokus på FN's bæredygtighedsmål, og her kan gæsterne også tage et hvil og deltage i en tegnekonkurrence. Her er der mulighed for at slippe efterårets farver løs og "tegne efteråret". Tegningerne bliver udstillet og de flotteste, mest fantasifulde eller sejeste tegninger vinder et gavekort til Økolariets butik.

Besøgstallet stiger igen

- Vi har næsten fordoblet vores besøgstal i løbet af de seneste fem år, og igen i år oplever vi en stigning i besøgstallet, og vi regner bestemt med at slå vores rekord fra 2017 på 81.600 besøgende. Vi registrerer alle gæster manuelt, og det kan vi gøre, fordi vi hilser på alle og giver dem en kort introduktion til Økolariet. Så vi har helt styr på besøgstallet, fortæller Niels Nørgaard, leder i Økolariet.

I løbet af året er der kommet nye udstillinger i kælderen om Drikkevand og Plast i havet, og den sidste nye KOSTbar klode er på 1. sal. Den sætter fokus på det superaktuelle emne om sammenhængen mellem vores mad, klimaforandringer og bæredygtighed.

Tag med ud i naturen

Gæsterne kan også tage med ud og opleve efteråret i den rigtige natur med Økolariets naturvejleder Finn Lillethorup på to forskellige ture i efterårsferien - begge med fokus på dyrene.

Tirsdag den 15. oktober går turen til Dyrehaven i Nørreskoven. Sikahjortene og dådyrene er i brunst, og der udspiller sig en kamp om retten til at parre sig med hinderne. Deltagerne kommer tæt på dyrene, og naturvejlederen fortæller om deres liv og brunstperioden. Mødested er hovedindgangen til Dyrehaven i Nørreskoven kl. 10.00. Turen tager ca. 2 timer.

Torsdag d. 17. oktober går turen til Sønderskoven omkring naturlegepladsen, hvor man skal på jagt efter dyr og dyrespor. Mødested er p-pladsen ved Søndermarkshallen kl. 10.00. Turen tager ca. halvanden time.

Læs mere på www.okolariet.dk

Niels Nørgaard, leder af Økolariet, mail: nieno@vejle.dk, tlf. 7681 2050